sobota 11. října 2014

Moji oblíbenci

Dnešní článek jsem se rozhodla pojmout trochu jinak, než obvykle. Tentokrát se nebudu chlubit svojí prací a představím Vám trochu fotografy, kteří mě zaujali svojí tvorbou. Sleduji spoustu fotografů a jejich počinů, takže by jsme tady byli asi hodně dlouho, proto Vám tady vypíšu jen ty, kteří mě ovlivnili, nebo jsou spíše takovým mým vzorem. Fotografové jsou to známí i neznámí, ze zahraničí i z Čech, svými výtvory naprosto odlišní od ostatních. Ale stejně jsou všichni hodni obdivu. Ani nevím, kterým začít...


Pokusím se to seřadit trochu chronologicky:

JAN SAUDEK

Podle mě jeho jméno musí naskočit každému, když se někdo zeptá na českého fotografa. A komu ne, tak ať mi to raději ani neříká. Možná se někdo pozastaví nad tím, že jsem se se Saudkem setkala v dětství. No asi bych měla napsat, že já nebyla tak úplně normální dítě. Poslouchala jsem Mozzarta, Edith Piaf... a fotky Saudka ve mně nevyvolávaly něco vulgárního. Dva jeho snímky nám visely doma na chodbě, jelikož Saudek je oblíbenec i mé mamky, bez té bych se k němu dostala nejspíš mnohem později. Na jeho fotkách se mi líbí, že mají příběh, význam, jsou promyšlené. A pak mají takovou tu nenapodobitelnou atmosféru, která je pro Saudka tak typická. No a pak fakt, že jeho fotografie jsou většinou kolorované, což vyzdvihne výsledek na úplně jiný level, opravdu obdivuji.


IVAN PINKAVA

Další český fotograf, známý ale mnohem více v zahraničí. S jeho tvorbou jsem se potkala v období, kdy jsem začínala propadat vášni ve fotografii. Ta syrovost se mi na tom líbí, ale naprosto chápu, že to není ten typický líbivý styl, který většina upřednostňuje.


JAN ZEMÁNEK

Teď přejdu někam jinam, možná je to divné, že mezi takové velikány české fotografie teď píši tohle jméno, ale já ho sem napsat musela. Kam mi mysl sahá, co mám účet na facebooku, toho kluka sleduji. Hned mě jeho fotky zaujaly a vždy chtěla podobných dosáhnout. Jak jsem rostla a moje kritičnost stoupala, jeho tvorba rostla také. A stále roste! K tomu všemu nám, jeho fanouškům, občas nechává nakouknout i do svého života a jeho tak trochu bohémský styl se mi také strašně líbí. Nehledě na to, že se nebojí ani zveřejnit soukromé fotografie, nebo nepokládá za nutnost, že by fotka měla být bez šumu. Zase to má tu atmosféru, snovost, prostě to na to fotce miluji. Hlavně se z jeho fotek inspiruji co se týče póz, protože ty má fakt skvělý.


TERRY RICHARDSON

No a teď Vás budu šokovat. Tohle je naprosto něco jiného, než jste doposud tady viděli. Módní fotograf? K tomu dřívější vyvrhel společnosti a o jeho drogové minulosti nemluvě? Neříkám, že se mi jeho fotky extrémně líbí. Ale něco na tom týpkovi je, to musí uznat každý.. Na fotkách se každý baví (i když se to občas zvrhne :D ), mají zase jeho poznávací stopu. Svojí kariéru založil na focení s kompaktem. On je prostě jasným příkladem toho, že když focení opravdu miluješ a nezaškatulkuješ se, tak se z tebe může stát přes noc fotograf, oceněný na Festival de la Mode a nebo o pár let později natočíš videoklip s "Hannou Montanou", který dostane na MTV cenu za nejlepší videoklip roku :)

BROOKE SHADEN

No a konečně se dostávám k současnosti. Brooke je pro mne momentálně vzorem N°1. Její fotky jsou z valné většiny autoportréty, samozřejmě s fotografiemi pracuje ve photoshopu. Tenhle surrealistický styl fotky se mi strašně líbí. Opět z toho čiší individualita, které bych chtěla někdy dosáhnout i u svých fotek. Také se mi u ní líbí, že své nápady neomezuje na to co jí dovolí technika nebo znalosti v postprocessu. Prostě se při novém nápadu naučí něco dalšího, aby to dokázala zrealizovat. Je pravda, že poslední dobou hodně inklinuji ke spoustě umělcům, jejichž tvorba většinou hraničí na pomezí fotografie a grafiky jako např. Sébastien Del Grosso, který vlastně je původně vystudovaný grafický designer. Ale vyjmenovávat tady úplně všechny, tak tento článek bude nejspíš nekonečný.

Nezapomeňte mi do komentářů napsat, jaký fotograf je pro Vás N°1 

P.S. Když rozkliknete jednotlivá jména, otevřou se Vám oficiální stránky jednotlivých umělců.






Žádné komentáře: